Totalul afișărilor de pagină

Faceți căutări pe acest blog

joi, 3 mai 2012

ASIGURAREA DREPTULUI LA PROTECŢIA DATELOR CU CARACTER PERSONAL ŞI LIBERA CIRCULAŢIE A ACESTORA ÎN ACTIVITATEA SOCIETĂŢILOR SPECIALIZATE DE DETECTIVI PARTICULARI . 4





 .

de Liviu Gaitan

Se impun a fi făcute câteva comentarii în legătură cu dreptul constituţional al accesului la informaţii de interes public.
Vechea mentalitate că aproape tot ce emană de la instituţiile statului este secret, a constituit în realitate o încălcare a libertăţii la informare în legătură cu datele ce reprezintă interes public, atribut fundamental al drepturilor omului.
Analizând conţinutul legii din punctul de vedere al instituţiei „detectivului particular”, nu putem ajunge decât la concluzia că prevederile acesteia sunt de natură a uşura accesul cetăţeanului care apelează la serviciile unui detectiv, la informaţiile menite să-i asigure dobândirea unui drept de care a fost frustrat, înlăturarea unei stări de fapt ce-i crează un disconfort nemeritat sau realizarea altor cereri legale ce intră, conform legii, în competenţa detectivului particular.
Din acest punct de vedere, un interes deosebit îl reprezintă prevederile    art. 11, alin. (1) care precizează că „persoanele care efectuează studii şi cercetări în folos propriu sau în interes de serviciu au acces la fondul documentaristic al autorităţii sau al instituţiei publice, pe baza solicitării personale, în condiţiile legii.”
Practic, detectivul efectuează o cercetare în interes de serviciu, în folosul propriu al cetăţeanului solicitant.
Cu toate acestea, se impune a fi subliniat faptul că Legea nr. 544 / 2001 exceptează de la accesul la informaţiile controlate de autorităţile publice, acele informaţii cu privire la datele personale (art. 12 alin. (1) lit d) cu privire la procedura în timpul anchetei penale sau disciplinare, dacă se periclitează rezultatul anchetei, se dezvăluie surse confidenţiale ori se pun în pericol viaţa, integritatea corporală, sănătatea unei persoane în urma anchetei efectuate sau în curs de desfăşurare (art. 12 alin. (1) lit. e) sau informaţiile privind procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori interesul legitim al oricăruia dintre părţile implicate în proces (art. 12 alin. (1) lit. f).
Credem că este important de reţinut faptul că, Legea nr. 544 / 2001 prevede o serie de situaţii în care accesul la informaţiile de interes public, referitoare la datele personale, este fie permis, fie garantat. De asemenea, dorim să precizăm că în toate cazurile în care prin acces / dezvăluire se prelucrează în fapt date cu caracter personal, detectivii particulari (operatorii în cauză) vor trebui să respecte toate principiile de protectie a datelor prevăzute de Legea 677 / 2001 şi în subsidiar, de legile speciale.
Sub acest aspect, datele trebuie să fie exacte, actualizate, adecvate, pertinente şi neexcesive prin raportare la scopul prelucrării, să se asigure respectarea drepturilor persoanelor vizate, să respecte condiţiile legale în cazul unui eventual transfer de date personale în străinătate şi să fie aplicate măsurile de securitate adecvate pentru protejarea datelor cu caracter personal prelucrate, potrivit art. 20 din Legea nr. 677 / 2001 şi Ordinul Avocatului Poporului nr. 52 / 2002 privind aprobarea cerintelor minime de securitate a prelucrărilor de date cu caracter personal.
În raport cu acest ultim aspect, trebuie precizat că o astfel de obligatie este stipulată în sarcina autorităţilor care asigură accesul liber la informaţiile de interes public (art. 12 alin. (1) din Legea nr. 544 / 2001)
Considerentele enunţate mai sus ne determină să apreciem că Legea nr. 677/2001 reprezintă un reper legislativ deosebit de important pentru activitatea detectivilor particulari, întrucât aceştia manipulează, în mod constant, date cu caracter personal în activitatea specifică curentă. Gestionarea modului în care este aplicată această lege este efectuată de către Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, cu sediul în Bucureşti, având site pe internet: www.dataprotection.ro. În luna iunie 2006, Direcţia de Investigaţii Criminale din IGPR a comunicat oficial A.N.D.R. că „societăţile şi cabinetele individuale de detectivi particulari se înscriu în rândul operatorilor ce prelucrează date cu caracter personal, potrivit Legii nr. 677/2001”. Potrivit art. 12 din această lege, „operatorul este obligat să notifice Autorităţii de Supraveghere, personal sau prin reprezentant, înainte de efectuarea oricărei prelucrări ori a oricărui ansamblu de prelucrări având acelaşi scop sau scopuri corelate”, conform formularului F1 (vezi Anexa C). Notificarea ca operator de date cu caracter personal la Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal conduce la obţinerea unui număr de înregistrare. Acest număr de înregistrare trebuie menţionat obligatoriu de către agentie (cabinet individual) pe orice act prin care datele sunt colectate, stocate sau dezvăluite (conform art. 24.)
În cazul solicitării de date ce intră sub incidenţa Legii nr. 677/2001, agenţia (cabinetul individual) va înainta către Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor o solicitare scrisă care trebuie să cuprindă:
-         scopul pentru care se efectuează investigaţia, respectiv dacă aceasta este sau nu unul dintre cele prevăzute de art. 1 din Legea nr. 329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular;
-         datele/categoriile de date solicitate.
De asemenea, odată cu spolicitarea scrisă, exista obligaţia de a prezenta licenţa de functionare eliberată de IGPR şi delegatia de reprezentare a societăţii, precum şi de a completa, la sediul Serviciului Public Comunitar de Evidenţă a Persoanelor, un angajament de confidenţialitate în care să se precizeze că datele solicitate vor fi utilizate pentru destinaţia stabilită, că se vor asigura confidenţialitatea şi protectia acestora şi că datele nu se vor înstrăina unui terţ, în caz contrar urmând a fi sesizată Autoritatea de Supraveghere pentru constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute de lege. Desigur că procedura este greoaie şi comportă multe discuţii, motiv pentru care nu ne rămâne decât să ne conformăm instrucţiilor în vigoare.

 .

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu